40da3e98889e4493bb1d0e07eb417315.jpg

 

Palautuminen

Kehittävässä harjoittelussa ei ole kyse siitä, kuka jaksaa harjoitella eniten, vaan kuka osaa säädellä rasituksen ja palautuksen välistä suhdetta eli kokonaiskuormitusta. Liikuntasuoritus ja stressi kuluttavat kehon voimavaroja, koska harjoitus käynnistää aina pienimuotoisen stressireaktion ja tulehdustilan elimistössä. Tämän vuoksi aktiivisen levon, ravinnon ja palautumista edistävien toimintojen ansioista tilanne kuitenkin korjaantuu ja menee jopa plussan puolelle. 

 

Hyvän syömisen perusteet ovat kaikille samat kuntotasosta riippumatta. Ravinnon riittävyys, monipuolisuus sekä säännöllisyys että laatu ovat terveyttä ja hyvinvointia edistäviä tekijöitä.  Jotta ruoka edistäisi parhaalla mahdollisella tavalla harjoittelujaksamista, palautumista ja kehitystä, tarvitaan oikeanlaista ruokaa oikeaan aikaan sekä sopivasti lepoa, jotta kuntotekijät voisivat kehittyä mahdollisimman tehokkaasti ilman ylirasittumisvaaraa, suurentunutta loukkaantumis- tai sairasteluriskiä. 

 

Harjoittelun, ravinnonsaannin ja levon tasapainosta voi saada selkoa seuraamalla olotilaansa ja kuuntelemalla kehoaan. Lisäksi stressitasoja ja palautumista voi mitata esimerkiksi aamun leposykkeen, sykevälivaihtelun  tai sydämen sähkökäyrän avulla.

Olen suorittanut Firstbeatin järjestämän Hyvinvointianalyysin käyttäjäkoulutuksen. Minun kautta voi myös testata sykevälivaihtelun eli omaa palautumista ja stressitasoja. Tutustu alla olevan linkin kautta lisää firstbeat-mittaukseen. 

Firstbeat - Hyvinvointianalyysi